IC HOLDİNG
PATRONU İBRRAHİM ÇEÇEN HAYATI VE YAPMIŞ OLDUĞU PROJELERE GENEL BİR BAKIŞ
Hasan Huzeyfe ÇELİK
MCBÜ
EĞİTİM FAKÜLTESİ TÜRKÇE VE SOSYAL BİLİMLER EĞİTİMİ
BÖLÜMÜ
SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ 2.SINIF LİSANS ÖĞRENCİSİ
GİRİŞ
IC Yatırım Holding Yönetim Kurulu ve Başkanı ve IC Vakfı kurucusu
Sayın İbrahim ÇEÇEN,1941 yılında Ağrı’da doğmuş, ilk ve orta öğrenimini Ağrı
ilinde tamamladıktan sonra Cumhuriyet Üniversitesi İnşaat Mühendisliği
bölümünden mezun olmuştur. Çalışma hayatına 1964 yılında başlamış, 1969 yılında
İÇTAŞ İnşaat’ı kurmuştur. Halen inşaat, enerji, turizm, sanayi, hava ve liman
işletmeciliği sektörlerinde otuzdan fazla şirketin bağlı olduğu IC Holding
Yönetim Kurulu Başkanlığı görevini yürütmektedir. 1984 yılından beri
karşılıksız eğitim bursları vermektedir. Yaptığı eğitim hizmetlerini kurumsal
bir yapıda yürütmek için 2004 yılında IC İbrahim Çeçen Vakfı'nı kurmuştur[1]
Eğitim, sağlık, spor ve
sanat alanlarında yaptığı hizmetler, ülkesi için gayretli çalışmaları, katkıları
ve üstün başarılarından dolayı 2007 yılında TBMM tarafından “Devlet Üstün Hizmet Madalyası” ile ödüllendirilmiştir[2]
İbrahim Çeçen’in hayatında pek çok proje olmuştur. Çalışmamızda bu
projelerden, dünya çapında tanınmış olan projeler seçilip araştırılmıştır.
IC HOLDİNG
PATRONU İBRRAHİM ÇEÇEN’İN YAPMIŞ OLDUĞU PROJELER
Ülkenin en
fakir yöresinde doğan ve lise eğitimini tamamlayan bir genç arkadaşıyla inşaat
işine girdikten sonra imkânları değerlendirerek ülkenin en güçlü müteahhitlik
firmasına sahip olabilir ve kendini çok geliştirerek 3. Boğazımız olan yavuz
sultan selim köprüsünü yapmaya soyunabilir. Evet, 3. Köprüyü 2,5 milyar dolar
para harcayarak İÇTAŞ-ASTALDİ ortak girişimiyle gerçekleştirdi[3].
İbrahim çeçenin hayat hikâyesi biraz ilgin kendisi 1941 yılında ağrıda doğuyor
liseyi ağrıda tamamladıktan sonra cumhuriyet üniversitesi inşaat mühendisliği
bölümünü kazanıyor ve 1,5 yıl süreli hızlandırılmış programla diplomayı alıyor.
Evet, kendisinin çok çalışkan biri olduğu buradan belli oluyor zaten. Çok
çalışkan biri dedik evet tabi öylede oldu üniversiteyi bitirdikten hemen sonra
1969’da Ankara’da İÇTAŞ’I kurmuştur[4].
Ve kendisi böylece artık ihalelere katılmaya başlıyor. Kendisi kesinlikle gurur
duyulacak biri evet ben bir memleketlisi olarak gurur duyuyorum onunla çünkü
hiçbir zaman memleketini yüz üstü bırakmamış. Ağrıya 2 tane okul yaptırmış
üniversitenin açılmasına öncülük etmiş ve ağrıda birçok yatırımda emeği vardır
diyebilirim. Öğrencilere çok önem vermiş hatta kendisi 1984’te İbrahim çeçen
vakfını kurarak birçok öğrenciye burs vermiş ve vermeye de devam ediyor. Bir
söz vardır cömertlerin elinden mal eksik olmaz diye evet kesinlikle öyle o
verdikçe Allah’ta daha çok vermiş ona. Kendisi çok yaratıcı biri, çoğu
projeleri var bazıları şunlar; Afyon-Kütahya-Uşak arasında bir hava limanı
yapması, İstanbul-Eskişehir hızlı tren projesini üstlenmesi, Amerikalı
ortaklarıyla birlikte 6 hidroelektrik santralleri kurması gibi[5],
evet çok yaratıcı birisi dedik hatta bir söyleşide söyleşi yapan kişi soruyor: “çocukken, günün birinde Türkiye’nin en büyük
işadamlarından biri olacağınız hayal eder miydiniz” İbrahim çeçen şu cevabı
veriyor: ”ben müteşebbis ruhluyum.
Çocukluktan beri yaratıcıyım. Günün birinde bir yerlere geleceğimi biliyordum”
diyor. Evet, sadece İbrahim çeçenden bahsedemeyiz Türkiye’de de benzer şekilde
ülkenin birçok yerinde, birçoğu da fakir şehirlerden çıkarak
[3] http://www.milliyet.com.tr/yazarlar/gungor-uras/firsatlar-ulkesi-1547355/- ERİŞİM TARİHİ: 20.12.217
[4] http://www.milliyet.com.tr/yazarlar/gungor-uras/firsatlar-ulkesi-1547355/- ERİŞİM TARİHİ: 20.12.217
[5]
http://www.milliyet.com.tr/yazarlar/gungor-uras/firsatlar-ulkesi-1547355/-
ERİŞİM TARİHİ: 20.12.217
başarıya ulaşmış birçok iş adamımız mevcuttur.
Bunların en büyük destekleyicisi de devletimizdir diyebiliriz.
İSTANBUL
3. BOĞAZ KÖPRÜSÜ VE KUZEY MARMARA OTOYOLU PROJESİ
Proje yeri İstanbul/Türkiye’dir. Sözleşme tarihi Mayıs 2013
yılında yapılmış ve 26 Ağustos 2016 yılında ise proje bitmiştir. Yap-İşlet-Devret
Modeli kapsamında gerçekleştirilmekte olan 3. Boğaz Köprüsü ve Kuzey Marmara
Otoyolu Projesi, 10 yıl 2 ay 20 günlük yatırım İşletme süresiyle IC İÇTAŞ İnşaat
Sanayi ve Ticaret A.Ş. ile Astaldi S.P.A. ortaklığı tarafından yapılmıştır. Proje kapsamında, yaklaşık 95 km uzunluğunda ana otoyol ve
devamında bağlantı yolları, viyadükler, otoyol köprüleri ve tüneller ile 3. Boğaz
Köprüsü yer almaktadır.
Proje kapsamında inşa edilmiş olan 3. Boğaz köprüsü, birçok özelliği ile ilkleri barındırmaktadır.
59 metre genişliği ile dünyanın en geniş asma köprüsü,
Proje kapsamında inşa edilmiş olan 3. Boğaz köprüsü, birçok özelliği ile ilkleri barındırmaktadır.
59 metre genişliği ile dünyanın en geniş asma köprüsü,
1.408 metre uzunluğu ile dünyanın raylı sisteme sahip
en uzun asma köprüsü,
322 metre yüksekliği ile dünyanın en uzun kulesine
sahip asma köprüsü sahiptir.[1]
ST. PETERSBURG, YÜKSEK HIZLI BATI ÇEVREYOLU
St. Petersburg, Yüksek Hızlı Batı Çevreyolu (WHSD) Projesi,
Rusya'da bugüne dek yapılan en önemli Kamu Özel Ortaklıkları (PPP)
sözleşmelerinden biridir ve St. Petersburg şehrinin ulaşım sisteminde stratejik
öneme sahiptir. Aralık 2012 yılında sözleşme yapılmış ve Aralık 2016 ise
projesi tamamlanmıştır. Proje kapsamında: 7 km’den fazla viyadük, deniz kanal
köprüsü, asma köprü, ekstra doz köprü, toprak ve kazık işleri kullanıldı. Üst geçitler ve Geçici Teknolojik Platformlar bulunmakta
olup, toplam proje uzunluğu yaklaşık 11,6 km'dir.[2]
M11 MOSKOVA-ST. PETERSBURG KARAYOLU PROJESİ
Sözleşme tarihi Temmuz 2015 yılına yapılmış ve halen yapımı
devam etmekte olan bir projedir. Proje yeri Petersburg/Rusya’dır. Proje kapsamında, yaklaşık 140 km 2x3 ve 2x4 şeritli otoyol,
18 adet köprü, 46 adet viyadük ve 1 adet tünel inşa edilecektir[3]
Ankara-İstanbul
Hızlı Tren 2. Etap Kesim 1 - TCDD
Ankara-İstanbul Hızlı Tren Projesi 2. Etap Kesim 2, Uluslararası Pulkovo Havalimanı projesi, Uluslararası Zafer
Bölgesel Havalimanı projesi, Ordu
Giresun Havalimanı projesi, Bağıştaşı Barajı ve Hidro-elektrik Güç Santrali
Projesi, Niksar Regülatör ve Hidro-elektrik
Güç Santrali, Üçharmanlar Hes Projesi. Bu projelerde tamamlanmış olan projelerdir[4]
SONUÇ
Bu
araştırmayı aslında İbrahim Çeçen’in bir memleketlisi olarak yapmak istedim. Bu
araştırmamda kendisi hakkında bilmediğim çoğu şeyi öğrendim. Gerçekten kendisi
saygı ve örnek alınacak biri. Ağrıda doğup liseyi Ağrıda bitirip ve
üniversiteyi tamamladıktan sonra böyle büyük işlere girmek bence kimsenin harcı
değildir. Çoğu projelere ve ihalelere imza atmıştır.
Bana göre en
önemli ihalelerinden ve projelerinden biri 3. Boğaz köprümüz olan yavuz sultan
köprüsünü yapmasıdır. Ben zaten kendisinin adını ilk defa bu proje vesilesiyle
duymuştum. Önceden bir memleketlisi olarak onu tanımamak ve bilmemek beni çok
üzmüştü. Bende büyüdüğümde onun gibi böyle memleketini ve ülkesini seven ve
ülkesine yararlı yatırımlar yapmak isteyen birisi olmayı çok isterim.
KAYNAKÇA
https://www.agri.edu.tr/tr/kategori/ibrahim-ce%C3%A7en-kimdir- Erişim Tarihi:
20.12.2017
http://www.milliyet.com.tr/yazarlar/gungor-uras/firsatlar-ulkesi-1547355/- Erişim Tarihi: 20.12.2017
EKLER
http://www.icholding.com.tr/TR/Insaat/page/karayolu-and-otoyol-and-kopruler-27
|
ERİŞİM TARİHİ: 25.12.2017
|
ERİŞİM TARİHİ: 25.12.2017
|
Yorumlar
Yorum Gönder