EĞİTİM
FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN EĞİTİM SORUNLARI
Ercan ÇIKIN
Manisa Celal
Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği 2.Sınıf Lisans Öğrencisi
GİRİŞ
Eğitim, bilgi ile etkileşime girerek, öğrenme
ve öğretme yoluyla bireysel anlamda yüksek bir yaşam düzeyine ulaşmanın, toplum
olarak gelişme ve ilerlemenin başlıca yoludur. Ayrıca demokratik ve insan
haklarına uygun bir siyasal ve toplumsal sistem kurup geliştirmenin yolu da
eğitimden geçmektedir[1].
Eğitim;
bireysel, toplumsal, ekonomik ve siyasal işlemleri açısından önemli bir güce
sahiptir. Eğitim sistemleri, bireyleri toplumların kültürleri ve kazandırılmak
istenen davranışlar doğrultusunda şekillendirilmektedir. Ayrıca bilim,
teknoloji ve sanatta yeni paradigmalara ayak uydurmak ve yeniliklere açık,
araştırmacı, sorgulayıcı ve hoşgörülü bireyler yetiştirmek gerekmektedir[2].
İçinde
bulunduğumuz çağa ayak uydurabilmek ve küreselleşen dünyada önemli bir yere
sahip olabilmek için, eğitim çok önemli bir unsur olarak ortaya çıkıyor.
Eğitimin kalitesinin yüksek olması, nitelikli iş gücü ve dinamik bir toplumun
bütünlüğünü de meydana getiriyor. Bu nedenle, eğitimde yapı taşı görevini
üstlenen eğitim kurumlarının, nitelikli insan yetiştirmede ve ülkenin refah
düzeyinin arttırılmasındaki rolü hayati bir önem taşımaktadır[3].
EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN EĞİTİM SORUNLARI
Eğitim bir
sistem ve toplumsal bir olgudur. Bu olguyu meydana getiren, onu bir sistem
haline dönüştüren değişkenler doğru bir şekilde analiz edilmelidir. Eğitim
politikası, eğitim felsefesi, eğitim programı, okul kültürü, okul yöneticisi,
öğretmen, öğrenci ve veli eğitimin ilişkili olduğu sistemlerden bazıları
sayılabilir. Eğitim farklı değişkenleri bünyesinde barındırması ve bu sistemlerde
meydana gelen her türlü değişimden etkilenmesi sebebiyle, eğitim sorunları
karmaşık bir süreç olarak karşımızda durmaktadır. Eğitimin bir basamağındaki
sorun hem önceki basamakları hem de sonraki basamakları etkilemektedir[4].
Nüfusun
artmasından dolayı eğitimde talebin artmasına neden olmaktadır. Yüksek talebin
olması var olan eğitim hizmetlerinin yetersiz kalmasına yol açmakta ve
sorunları büyütmektedir[5].
Uyguladığımız
ankete göre: “Bulunduğunuz ilçenin
fakültemizde sunduğu olanaklar yeterli mi?” sorusuna ankete katılanlardan 2
kişi yeterli, 3 kişi yetersiz buldu. Yeterli bulanlar, fakültemizin bir eksiği
olduğu zaman ilçe halkının çok yardımcı olduğunu ve eksikliklerin
giderildiğini, ihtiyaçların karşılandığını, ulaşım imkanlarının da kolay olduğunu
düşünmektedir. Yetersiz bulanlar ise; KYK Erkek Yurdu haricinde erkek yurdu ve
eğitici, geliştirici kurslar bulunmadığını, eğitim fakültesinin üniversite
merkezinden uzakta ve ilçede bulunmasından doğan sıkıntılar olduğunu, eğitim
gördükleri alanda kendilerini geliştirebilecekleri etkinlikler yapılmadığını
düşünmektedirler[6].
Ankete katılanlar “Fakültede eğitim için kullanılan araç-gereç,
öğrenme ortamı (sınıflar) yeterli mi?”
sorusuna verdikleri cevaplarda 2 kişi yeterli, 3 kişi yetersiz buldu. Yeterli
bulanlar, istedikleri araç – gereçlere zorlanmadan ulaştıklarını ve bunda hocalarının
[1] Ömer Özyılmaz, Türk Milli Eğitim
Sisteminin Sorunları ve Çözüm Analizleri, Ankara: Pegem A Yayıncılık, 2013,
s.3.
[2] https://www.recearchhgate.net/publication/283516248_Temel_egitimin_temel_sorunları Erişim Tarihi: 07.12.2017
[4] https://www.recearchhgate.net/publication/283516248_Temel_egitimin_temel_sorunları Erişim Tarihi: 07.12.2017
[5] www.toplumvedemokrasi.org.tr/C:/wamp/www/ojs/files/.../1/.../33-503-1-PB.pdf Erişim Tarihi:11.12.2017
[6] 14.12.2017 tarihli anket
sonuçlarına göre
yardımı olduğunu
söylemektedir. Yetersiz bulanlar ise sınıfların fiziki şartları öğrenme ortamı
için uygun olmadığını, mevcut sıra ve oturaklar derse olan motivasyonu olumsuz
etkilediğini, sınıflar küçük olması sıraların bazılarının kullanışlı olmadığını,
Projeksiyon cihazlarının yok veya çalışmadığını ve ısınma problemlerinin
olduğunu, sınıflarda araç –gereçler bulunması ama sınıfların kalabalık
olmasından kullanım zamanının olmadığını söylemektedirler[1].
Ankete
katılanlar “Fakültemizi diğer
fakültelerle kıyasladığınızda fırsat ve imkan eşitliği sağlıyor mu?” sorusuna verdikleri cevaplarda 1 kişi
sağlıyor 3 kişi ise sağlamadığını 1 kişi ise kararsız olduğunu bildirdi.
Sağladığını düşünenler, istedikleri etkinlikleri yaptıklarını ve bu
olanakların herkese sağlandığını söylemektedir. Sağlamadığını düşünenler, kendi
alanlarındaki derslerin fazla olduğunu ilk yıl aldıkları çoğu dersin gereksiz
olduğunu bunların yerine alan derslerini uygulamalı olarak görebileceklerini, herkese
eşit yaklaşılmadığını, fakülte olarak lisedeymiş gibi olduğunu, diğer
fakültelerin öğrencilerinin gelişimi açısından birçok etkinlik yapıldığını
kendi fakültelerinde bunların gerçekleşmediğini, düşünmektedirler. Kararsız
olan ise diğer fakülteleri görmediğini için kıyaslama yapamadığını
söylemektedir. [2]
Ankete
katılanlar “Fakültede kendi alanınızla
ilgili kişisel gelişim sağlayacağınız olanaklar var mı” sorusuna verdikleri
cevaplarda 5 kişi de olanakların olmadığını bildirdi. Bunların kendi alanlarıyla
ile ilgili kitaplarının kütüphanede yer almasını uygulamalı dersler için
psikolojik danışma odalarının olmasını, fakültede sempozyum, konferans vb.
eğitimlerin olması gerektiğini, kişisel gelişim uzmanının olmadığını, öğretmen
olmak için geldikleri bu üniversitede hitap, konuşma vb. konularda gelişim
sağlanabileceğini düşünmektedirler[3].
Ankete katılanlar “Fakültede evde yurtta vb. yerlerde ders çalışma konusunda karşılaştınız
problemler var mı?” sorusuna verdikleri cevaplarda 5 kişi de problem
olduğunu bildirdi. Kaldıkları yurdun fakülteye uzak olduğunu ve fakülte
kütüphanesine gidemediğini ve bu durum ders çalışmalarına engel olduğun, çalışma
ortamında gürültü olduğunu ve etraftaki dikkat dağıtıcı unsurların olduğunu, KYK
yurdunda kaldıklarından kalabalık olduğunu ve masaların az olması çalışma
odalarında yer olmadığını fakülte kütüphanesinde de aynı sorun olduğunu ve
kantinde yüksek sesten dolayı çalışılamadığını söylemektedirler.[4]
SONUÇ
Ankete göre, fakülte
öğrencileri ilçede kendilerini geliştirilecek alanlar bulamaktadır. Bu nedenle
ilçede öğrencilerin kendilerini geliştirecekleri etkinlikler düzenlenmelidir. Fakültede
kullanılan araç-gereçlerin ve öğrenme ortamında kullanılan akıllı tahta, projeksiyon
cihazları sınıfta kullanılan sıra ve masaların da düzenlenmesi, yenilenmesi
gerekmektedir. Öğrencilerin kendi alanlarıyla ilgili gelişim sağlayacak olanaklar
kısıtlı bir şekildedir. Bunların gelişmesi için fakültede sempozyum, konferans
vb. uygulamalar yapılmalı ve fakülte kütüphanesinin düzenlenmesi ve
öğrencilerin ilgisini çekecek onların kişisel gelişimini sağlayacak kitaplar
getirilmelidir.
Öğrencilerin en
çok problem yaşadığı konu ise, kaldıkları yerlerdeki ders çalışma problemidir. Bu
problem özellikle KYK yurdunda kalan öğrenciler de daha fazla görülmektedir. Yurtların
kalabalık olması ve buna bağlı olarak odalarda ders çalışılamaması çalışma
salonlarının yetersiz kalması önemli problemdir. Bu nedenle yeni yurtlar
açılmalı ve öğrencilerin ders çalışma konusundaki alanları geliştirilmelidir.
Aynı problemler okul kütüphanesi içinde geçerlidir. Çalışma alanları yeterli
olmamaktadır. Bu nedenle yapımına başlanan kütüphanenin en kısa zamanda
bitirilmeli ve hizmete açılması gerekmektedir.
[1] 14.12.2017 tarihli anket
sonuçlarına göre
[2] 14.12.2017 tarihli anket
sonuçlarına göre
[3] 14.12.2017 tarihli anket
sonuçlarına göre
[4] 14.12.2017 tarihli anket sonuçlarına göre
YARARLANILAN KAYNAKLAR
ÖZYILMAZ, Ömer, Türk Milli Eğitim Sisteminin
Sorunları ve Çözüm Analizleri, Ankara: Pegem A Yayıncılık, 2013.
https://www.recearchhgate.net/publication/283516248_Temel_egitimin_temel_sorunları Erişim Tarihi:
07.12.2017
https://atasav.org/index.php?sid=28 Erişim Tarihi:10.12.2017
www.toplumvedemokrasi.org.tr/C:/wamp/www/ojs/files/.../1/.../33-503-1-PB.pdf
Erişim Tarihi:11.12.2017
Fakültemiz
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği bölümü öğrencilerinden 2, Psikolojik Danışmanlık
ve Rehberlik Öğretmenliği bölümü öğrencilerinden 2 ve Türkçe Öğretmenliği
bölümü öğrencilerinden 1 olmak üzere toplam 5 öğrenci ankete katılmıştır.
EKLER
Ankette Kullanılacak Sorular
1-
Bulunduğunuz
ilçenin fakültemizde sunduğu olanaklar yeterli mi?
2-
Fakültede
eğitim için kullanılan araç-gereçler, öğrenme ortamı(sınıf) yeterli mi?
3-
Diğer
fakültelerle kıyasladığınızda fakültemizde fırsat ve imkan eşitliği sağlıyor
mu?
4-
Fakültede
kendi alanınızla ilgili gelişim sağlayabileceğiniz olanaklar var mı?
5-
Fakültede,
evde, yurtta vb. yerlerde ders çalışma konusunda karşılaştığınız problemler var
mı?
Eğitim Fakültesindeki Öğrencilerin Eğitim Sürecinde
Karşılaştığı Sorunlar Anket Çalışması
Adı Soyadı:
Yaşı:
Eğitim durumu:
Tarih:
Yer:
1.Bulunduğunuz ilçenin
fakültemize sunduğu olanaklar yeterli mi?
Yeterli ( )
Yeterli değil ( )
Yeterli çünkü :
Yeterli değil
çünkü:
2.Fakültede
eğitim için kullanılan araç-gereç, öğrenme ortamı (sınıflar) yeterli mi?
Yeterli (
)
Yeterli değil ( )
Yeterli çünkü:
Yeterli değil
çünkü:
3.Fakültemizi
diğer fakültelerle kıyasladığınızda fırsat ve imkan eşitliği sağlıyor mu?
Sağlıyor ( )
Sağlamıyor( )
Sağlıyor:
Sağlamıyor
çünkü:
4. Fakültede
kendi alanınızla ilgili kişisel gelişim sağlayacağınız olanaklar var mı?
Var ( )
Yok ( )
Varsa neler:
Yoksa neler
olmasını istersiniz:
5.Fakültede evde yurtta vb. yerlerde
ders çalışma konusunda karşılaştınız problemler var mı?
Var ( )
Yok ( )
Varsa nedir:
Yorumlar
Yorum Gönder