DEMİRCİDE HALICILIK
Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe ve Sosyal Bilgiler
Öğretmenliği Lisans Programı 2. Sınıf Öğrencisi
Abdulselam KUŞ

GİRİŞ
           Manisa’nın ilçelerinden biri olan Demirci ilçesinin hem ekonomik hem sosyal hem de sanatsal bir görünüme sahip olan halıcılığın ve yapımında ne gibi işler yapıldığı ve halıcılığın ilçenin geçmişten günümüze kadar nasıl bir profile sahip olduğu hakkında bilgi sahibi olmaya çalışacağız.

DEMİRCİDE HALICILIK
Demircinin en büyük geçim kaynağıdır. %90 kadın ve erkek bütün Demircililerin tek meşguliyeti olup Demirciyi her taraftan tanıtan ve adını duyuran, bu sebeple Demirciye milyonlar kazandırılan bir el sanatıdır. Halk arasında yaygın inanca göre halıcılığın ana maddesini teşkil eden yün ve yapağın satanı, temizleyeni, eğireni,  boyayanı ve yumak yapanları, dokuyan, dokutan, satan ve alanlarıyla herkesin bereket duası alarak gelen bu mamul bu kadar bereket duasını aldığından ve melaike tüyü ( bir tabirle halk koyuna melaike demektedir) olduğundan bununla ticaret yapanların bereketli ve kazançlarının ise iyi olacağı fikri hakimdir. Demircideki bu halıcılık faaliyetleri insanlar arasındaki etkileşimi de ardından getirir. Çünkü halıcılık esnasında geçen süre zarfında insanlar ister istemez kaynaşırlar ve bu da sosyal ilişkileri de ortaya çıkarır. Yapılan bu halılar ayriyeten göze hitap eden etkisi ile sanatsal açıdan ele almakta mümkündür. [1]
Orta Asya’dan Türkler tarafından Anadolu’ya getirilen halıcılık Selçuklular tarafından daha da mükemmelleştirilerek Anadolu’nun her tarafına iletilmiş bu arada Demirciye’ de getirilmiş. Fakat sonraları her ne sebepten olduğunu tespit edemediğimiz bir şekilde ortadan kalkmış ve yerini keçe ve kilimciliğe bırakmıştır. Gördes, Kula, Uşak üçgeni içerisinde demircide halıcılığın olması pek tabidir. Adı geçen şehirler tarihin her devrinde ünlü ve kıymetli halılarını devam ettire gelmişlerdir[2].
Halıcılık müstahsilden yaz sonunda alınan yapağı müsait yerlerde yıkanarak temizlenir, kurutulduktan sonra iplik fabrikalarına ilme yapılmak üzere verilir. Kaliteli yapaklar Trakya (Keşan) ve Balıkesir bölgelerinden çıkmakta ve oraların yapayları tercihan aranmaktadır. Fabrikadan çile halinden çıkan ve bükülmemiş olan ilmeler boyahanelere gönderilerek istenilen renklere boyattırılır boyanan ilmeler koruduktan sonran halktan yumak yapan şahıslara gönderilerek yumak yaptırılır. Sonra halının tüccarca ne kadar gideceği hesaplanarak tartı ile halı dokuyan ustalara teslim edilir. Halı dokuyacak kadın veya kız tezgâhın önüne koyulan ve üzerinde minder vs. bulunan uzun sıraya oturur. Bu sıra ayaklıkla olmayıp altına sandık, sandalye konarak halının yüksekliğine göre alçaltılır veya yükseltilir önce halının saçaktan sonra gelen üç santim kadar eni olan kilimlik dokunur. Sonra örnek ele alınarak halının etliği tabir edilen yer sonra su sonrada içi dokunulmaya devam edilir.[3]
sanatsal ve sosyal ilişkiler açısından
SONUÇ
            Manisa Demirci ilçesindeki bu halıcılık faaliyetinin sonucunda halıcılığın yapımı esnasında geçen süredeki olayları ele aldık. İlçedeki halıcılık sadece ekonomik bir yapıya sahip değil sanatsal ve sosyal ilişkiler açısından da önemli bir yer kapladığını görüyoruz.
        KAYNAKÇA:
BOYACIOĞULLARI A. Sedat-ALAKESE Hasan, Her Yönü ve Her şeyi ile Demirci, İstanbul: Eko Matbaası 1972.


EKLER

[1] Sedat Alakese Hasan Boyacıoğulları, Her Yönü ve Her şeyi ile Demirci, İstanbul: Eko Matbaası 1972, s.22-23.
[2] Sedat Alakese Hasan Boyacıoğulları, Her Yönü ve Her şeyi ile Demirci, İstanbul: Eko Matbaası 1972, s.22-23.
[3] Sedat Alakese Hasan Boyacıoğulları, Her Yönü ve Her şeyi ile Demirci, İstanbul: Eko Matbaası 1972, s.22-23.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar