CELAL BAYAR ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNDE ALGI DEĞİŞİMİ
Ceyda PAMUK
Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe ve Sosyal Bilgiler Eğitimi Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Lisans 2. Sınıf Öğrencisi
GİRİŞ
Manisa’nın ilçelerinden biri olan Demirci, Asıl Ege ile İç Ege’nin dokunak noktasında 30.000 civarındaki merkez nüfusu ile şirin bir yerleşim birimidir. Doğusunda ve Kuzeydoğusunda Kütahya Simav ilçesi, Güneyinde Selendi, Batısında Köprübaşı ve Gördes ilçeleri ile çevreli olan Demirci, yine Batı ve Kuzeybatısında Balıkesir ili Sındırgı ilçesine komşudur. Günlük ulaşımını başta İzmir olmak üzere Salihli, Manisa, Akhisar, Balıkesir, Sındırgı ve Simav üzerinden sağlamaktadır[1].
Sayılan bu merkezlere günlük olarak özel firmalar tarifeli seferler düzenlemektedir. Ekonomisi uzun yıllar birinci derecede el ve makine halıcılığına ve tütün başta olmak üzere genellikle kuru tarımsal faaliyetlere dayalı Demirci’de son yıllarda kiraz önemli ihracat ürünü haline gelmeye başlamıştır. Bu etkinliklerin yanında Demirci esasen son yıllarda bir eğitim şehri haline gelmiştir. İlçede Celal Bayar Üniversitesine bağlı bir fakülte ve meslek yüksekokul mevcuttur. Bu iki okulun yaklaşık toplam 4000 civarında öğrenci ve personeli bulunmaktadır. Ortaöğretim kurumlarında 7 lise ve ilköğretime ait 6 ilköğretim okulu da düşündüğünde Demirci fonksiyonel olarak tam bir eğitim şehri görünümündedir[2].
İlköğretmen  Okulu olarak açılmıştır ama daha sonraları Öğretmen  Lisesi, Öğretmen  Lisesi ve Eğitim Enstitüsü, Eğitim Yüksekokulu ve Eğitim Fakültesi olarak adını değiştirse de işlevini yitirmemiştir[3].
Akıp giden yıllar içinde, Eğitim Fakültesi’nin, Cumhuriyet dönemi öğretmen yetiştirme politikaları ve çabalarındaki yeri. Bir kısmı birinci sınıfa, bir kısmı da dördüncü sınıfa başlayan 248 öğrenci ve 8 öğretim kadrosuyla, Eğitim Fakültesi, 2 Aralık 1964 tarihinde “Demirci İlk öğretmen Okulu” olarak eğitim ve öğretime başlar. Bozkır bir sahada, iki bina ile eğitim ve öğretime başlanılan okulun çehresi, yıllar içinde değişir;  öğrencilerin yaz çalışmalarıyla da teraslanan arazi ağaçlandırılır, iki hizmet binası daha yapılır. 1974’te hizmete giren bina ile okul, laboratuvarlara, resim atölyelerine, spor ve müzik salonuna, öğrenci lokali ve yeni dersliklere kavuşur[4].
Öğretmen yetiştirme politikaları ve çabalarının  ortaya çıkardığı hızlı değişme, Demirci İlk öğretmen Okulu’nu da etkiler: 1974’te 7 yıllık Öğretmen Lisesi’ne dönüştürülen okul, daha sonra 6 yıllık lise statüsüne tabi tutulur. Değişme, 1975-l976 eğitim ve öğretim yılında da devam eder; okulun adı “Demirci Öğretmen Lisesi ve Eğitim Enstitüsü” olarak değişirken, bünyesinde, iki yıllık Eğitim Enstitüsü kurulmuş olur[5].
1976 yılından itibaren, “Öğretmen Lisesi’ne artık öğrenci alınmaz. 1979 yılı yazında kapatılan Eğitim Enstitüsü, 3 Mart 1980 tarihinde, yeniden, eğitim ve öğretime başlar. Kapatılan Sinop Eğitim Enstitüsü öğrencileri, Demirci Eğitim Enstitüsü’nün ilk öğrencileri olur. Bu sırada, Demirci Eğitim Enstitüsü, eğitim ve öğretim veren 17 Enstitü içinde, bir ilçede eğitim ve öğretim veren,  tek Eğitim Enstitüsü’dür. 1981–1982 eğitim ve öğretim yılında, Öğretmen Lisesi kapatılınca, yatılı öğrenciler, Balıkesir-Savaştepe Öğretmen Lisesi’ne nakledilir[6].



[1]httsp://www.demirci-bld.gov.tr/coğrafi-konumu.aspx Erişim Tarihi:06.12.2017.
[2]httsp://www.demirci-bld.gov.tr/coğrafi-konumu.aspx Erişim Tarihi:06.12.2017.
[3]httsp://www.demirci-bld.gov.tr/coğrafi-konumu.aspx Erişim Tarihi:06.12.2017.
Demirci Eğitim Enstitüsü, 1981–1982 eğitim ve öğretim yılında, “Öğretmen Yetiştirme Merkezi” adıyla, 274 Sınıf Öğretmeni’ni ağırlar; onlara eğitim hizmeti verilir. Bu öğretim yılında, kapatılan Muğla Eğitim Enstitüsü öğrencilerinin Demirci’ye nakledilişleriyle, Demirci Eğitim Enstitüsü, tarihinin en kalabalık öğrenci mevcuduna ulaşır. Demirci Eğitim Enstitüsü, Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı, Sınıf Öğretmeni yetiştiren bir eğitim kurumu olarak faaliyetine devam ederken, 20 Temmuz 1982’de, 41 sayılı kanun hükmündeki kararname ve bilâhare 2809 sayılı kanunla Dokuz Eylül Üniversitesi, Buca Eğitim Fakültesi’ne bağlı  “Eğitim Yüksekokulu” olarak isim değiştirir[1].
1989–1990 eğitim ve öğretim yılından itibaren de öğretim süresi 4 yıla çıkarılır. Son olarak da, 1992 yılında, 3837 sayılı kanun ile “Fakülte’ ye dönüştürülüp, Eğitim Fakültesi olarak Manisa Celal Bayar Üniversitesi’ ne bağlanır. 1994–1995 eğitim ve öğretim yılından itibaren, mevcut Sınıf Öğretmenliği bölümüne ek olarak, Fen Bilgisi Eğitimi, Türkçe Eğitimi ile Sosyal Bilgiler Eğitimi bölümleri açılarak öğrenci alınır. Ülkemizin çeşitli yörelerinden gelen öğrenciler yanında, yakın çevreden gelen öğrencileri de yarınlara, eğitim ordusuna hazırlayan Eğitim Fakültemiz, her türlü zorluklara rağmen, köklü mazisinin kazandırdığı tecrübeyle, İlköğretim Bölümü içinde “Sınıf Öğretmenliği, Sosyal Bilgiler Eğitimi, Fen Bilgisi Eğitimi” ana bilim dalları ve Türkçe Eğitimi Bölümüyle eğitim ve öğretime halen devam etmektedir[2].
Fakültemiz, eğitim-öğretim süresi açısından ilk 15 Eğitim Fakültesi içinde yer almaktadır. Bu durum, Fakültenin, köklü bir geçmişe, geleneğe dayalı oturmuşluğunun bir göstergesidir. Kurumumuzun ilk mezunları, yurdun her yerindeki hizmetleriyle eğitim tarihindeki yerlerini almışken, şimdilerde çocukları ve hatta torunları onların yolunu izlemektedirler[3].
MCBÜ EĞİTİM FAKÜLTESİ SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNDE ALGI DEĞİŞİMİ
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği 1. sınıf Öğrencileri ile yaptığım röportaja göre: İlk olarak kadın öğrenciler yol sıkıntısı yaşamışlar ve Demirci’den gidip bir daha gelmek istemediklerini söyleyip arkadaş ortamı oluşturduktan sonra çok geçmeden yani birkaç hafta içinde alışmışlar. Her ne kadar alışsalar da kendilerini boşlukta hissettiklerini ailelerinden uzakta oldukları için rahat etmediklerini ve en kısa sürede gitmek istediklerini belirtmişlerdir. Erkek öğrenciler için ise eğer kontenjan yeterli olursa gitmek istediklerini söylemişlerdir. Demirci’nin çok sakin bir yer olduğunu yeterli sosyal aktivitenin olmamasından dolayı gitmeyi çok istediklerini belirtiler.
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği 2. sınıf Öğrencileri ile yaptığım röportaja göre: 2. sınıf olmanın getirdiği bilgilerle artık Demirci’ye gelmek daha kolay olmuştur. Ancak hala aklında geçiş yapmak olan öğrenciler onlarında dediği gibi arkadaş ortamı olmasa çekilecek çilesi olmayan Demirci’den gitmeleri gerekir. Çünkü ailelerinden uzaktalar. Her ne kadar Demirci’de arkadaş ortamını sevseler de aileleri daha önemlidir. Bilerek ve isteyerek gelen kadın öğrenciler için halâ zor ama alıştılar. Erkek öğrenciler için pekte önemli olmayan bu durum geçiş yapsalar bile ailelerinin yanına ya da büyük şehirlere gitmenin en azından akıllarından geçtiğini itiraf etmiyor değiller ancak geldikleri andan itibaren arkadaş edinen öğrenciler hallerinden çokta memnunlar.
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği 3. sınıf Öğrencileri ile yaptığım röportaja göre: Geçiş yapma işlemlerinin vakti geçti artık. Çok iyi dostluk ilişkileri kuran öğrenciler sosyal aktivitenin olmayışından yakınırlar ve bu durum bütün öğrencilerde vardır. Kimi öğrenciler arkadaşlarım yanımda olsun bi sıkıntım olmaz derken, kimisi arkadaşlarım olsa bile ne yapabiliriz hiçbir aktivite yok demiştir. Ama yine de Demirci’ye gerçekten alışmışlardır ve bir


daha olsa yine Demirci Eğitim Fakültesi’ni yine tercih edeceklerini rahatlıkla söylüyorlar. Kadın öğrenciler Demirci’yi bir kasabaya benzetirler ve bundan yakınırlar ayrıca
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği 4. sınıf Öğrencileri ile yaptığım röportaja göre: Demirci’ye de yoluna da çoktan alışmış olan öğrenciler için artık sorun yoktur. Arkadaş çevreleri oldukça iyi hatta okul bitmesin isteyenler de yok değil. Kadın öğrenciler bir daha olsa yine gelmem dese de özleyeceklerini söylüyorlar. Erkek öğrenciler için ise her ne kadar sakin bir yer olmasına rağmen arkadaş çevresinin çok önemli olduğunu ve bir daha olsa yine gelebileceğini söylemişlerdir.
SONUÇ
Demirci’ye gelen herkesin duyduğu bir söz vardır: bir gelen birde giden ağlar. Gelen ağlar çünkü ilk defa ailesinden bu kadar uzağa gitmiştir veya ilk izlenimleri pekte iyi değildir ya da geldiğine değmemiştir. Ama neden giden ağlıyor? İşte tamda bu iki cümle ile başlayarak bir röportaj yaptım. Sizin de duyduğunuz gibi gerçekten hem gelen hem de gelen ağlıyor ağlamasa bile duygulanmıyor değil. Hatta eğer bir fırsatları olsa tekrar gelebilirim diyenler bile var. İlk geldiğinizde gitmek istediniz de şimdi fikrinizi ne değiştirdi? İŞTE röportajımda bu gibi daha birçok sorumun cevabını aldım. Her ne kadar sosyal aktivitesi olmayan bir yer olmasına rağmen öğrenciler edindikleri arkadaş çevresi ile Demirci’ daha geldikleri ilk haftalardan gitmek istemezler. Çoğu öğrenciler doğu illerimizden yaklaşık 24 saat yol gidip gelmelerine rağmen Demirci onlar için özlenilen bir yer haline gelmiştir.

YARARLANILAN KAYNAKLAR
httsp://www.demirci-bld.gov.tr/coğrafi-konumu.aspx erişim tarihi:06.12.2017
http://egitim.cbu.edu.tr/def-hakkinda/m1tarihce.7013.tr.html erişim tarihi:06/12/2017
1. Sınıf Öğrencisi SÖĞÜT Çapa, 18, Lisans, KYK B Blok, 17/12/2017, 21:30
1. Sınıf Öğrencisi ÜSTÜNER Oğuzhan, 19, Lisans, CBÜ Eğitim Fakültesi Kantini, 21/12/2017, 12:35.
2. Sınıf Öğrencisi UYGUN Nesibe, 20, Lisans, KYK B Blok, 16/12/2017, 13.30.
2. Sınıf Öğrencisi DEREBENT Sefa, 22, Lisans, CBÜ Eğitim Fakültesi Kantini, 15/12/2017, 12:15.
3. Sınıf Öğrencisi ÇELİK Rahime, 20, Lisans, KYK B Blok, 16/12/2017, 17:30.
3. Sınıf Öğrencisi KORKMAZ Mehmet, 22, Lisan, CBÜ Eğitim Fakültesi Kantini, 21/12/2017, 13:00.
4. Sınıf Öğrencisi ÇAPA Pınar, 22, Lisans, KYK B Blok, 17/12/2017, 19.30.
4. Sınıf Öğrencisi BAĞIŞLAR Okan, 24, Lisans, CBÜ Eğitim Fakültesi Kantini, 01/12/2017,  12.30.

EKLER
KİMLİK BİLGİSİ
ü  1Adınız ve soyadınız nedir?
ü  2Yaşadığınız yer neresi?
Röportaj soruları:
ü  Geçiş yapmak ister misiniz/ister miydiniz? Neden geçiş yapmadınız?
ü  Nereye geçiş yapmak istersiniz? Demirci’den neden gitmek istiyorsunuz?
ü  Eğitim Fakültesi yeterli mi size göre eksikleri var mı?
ü  Demirci’de ilk karşılaştığınız sorun nedir?
ü  Bir daha tercih yapma imkânınız olsa tekrar Demirci’yi tercih eder misiniz ya da tercileriniz arasında olur mu? 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar