ADANA ÇATALAN BARAJI VE KÖPRÜSÜ
Semra Bektaş
Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Sosyal Bilimler ve Türkçe Eğitimi
Bölümü Sosyal Bilgiler Öğretmenliği 2. Sınıf Lisans
Öğrencisi
GİRİŞ
Adana,
kuzeyde Seyhan Baraj Gölü ile güneye inildikçe Seyhan Regülatörü, İçgöl ve
Regülatör Köprü ile devam eden Akdeniz’e kadar uzanan adeta bir su cennetidir[1].
Bereketli toprakların kazandırdığı “beyaz altın” ile tarımsal alanda gelişmiş
olduğu gibi ve organize sanayi bölgesi olarak da oldukça gelişmiş bir büyükşehirdir.
Sulama alanında oldukça büyük atılımların olduğu şehirde birçok kanallar,
barajlar ve hidroelektrik santraller mevcuttur. Bunlardan en dikkat çekenlerden
biri Çatalan barajı ve köprüsüdür.
Çatalan Barajı
Çatalan
Barajı, Adana'da, Seyhan Nehri üzerinde, enerji ve taşkın kontrolü amacıyla 1982’ de yapılmaya başlanmış
ve 1997’de inşa edilmiş bir baraj olmakla birlikte Adana‘yı Seyhan Nehri‘nin
neden olabileceği su baskınından önlemek amacıyla yapılan toprak dolgu tipi bir
barajdır[2].
Aynı zaman da Adana’nın içme ve kullanma suyu Çatalan Baraj Gölünden
sağlanmaktadır.
Şehir
nüfusunun %98’ ine Çatalan içme kullanma suyu verilmektedir. %2’lik nüfusun
içme kullanma suyu yeraltından sağlanmaktadır. İçme Suyu Arıtma Tesisi Çatalan
Baraj Gölü hamsu karakteristikleri dikkate alınarak Avrupa ve TSE
standartlarına uygun içme suyu temin etmek amacıyla maksimum 550.000 m3 /gün,
minimum 160.000 m3 /gün kapasiteye göre tasarlanmıştır. Baraj suyu aktif hacmi
700 milyon m3 'tür. Çatalan Barajının içme kullanma suyu hizmet hissesi %5
olarak belirlenmiştir. Üç ayrı kontrol merkezinden oluşan Merkezi Kontrol
Sistemi, bulunmaktadır.
Tarım
alanında da önemli rolü olan barajın Çatalan Gölü kenarında ve koruma
alanlarında yoğun bir şeklide gübre ve zirai ilaç kullanımlı tarım
yapılmaktadır[3].
Çatalan Köprüsü
Çatalan
köprüsü, Adana'ya su sağlamak için gerçekleştirilen “Çatalan İçme Suyu Projesi”
kapsamında Çatalan Barajı'ndan içme suyu temini için yapılan, Seyhan Baraj
Gölünden boruların geçişini sağlamak amacıyla yapılmıştır[4].
Seyhan Batı Köprüsü olarak da bilinir. İnşasına 1998'de başlanmış olup köprünün
açılışı 17 Haziran 2002'de gerçekleşmiştir. Boruların
yerleştirildiği ve araçların da geçiş yaptığı Çatalan Köprüsü, 1575 metre
uzunluğuyla “Türkiye'nin en uzun köprüsü” özelliğine sahiptir. Asıl amacı su
borularının geçişini sağlamak olan köprü, üç şeritli yoluyla karayolu ulaşımında
da kullanılabilecek şekilde Seyhan Baraj Gölü üzerine inşa edilmiştir. Proje,
dönemin Büyükşehir Belediye Başkanı Aytaç Durak tarafından sağlanmıştır. Adana Büyükşehir Belediyesine yaklaşık 100
milyon TL'ye mal olmuştur. Projeyi Lurgi
Bamag-STFA-ALKE'den oluşan konsorsiyum gerçekleştirmiştir[5].
[5] http://www.faydalibilgiler.com/makale/3691/antik-kentler/adana-catalan-koprusu.html Erişim Tarihi: 07.12.2017
SONUÇ
Çatalan
Barajı Adana’nın içme suyunu, tarımsal alandaki sulama ihtiyacını karşıladığı
gibi su ulaşım sisteminin daha iyi şartlarda sağlanabilmesi için barajın
üzerine barajla aynı adı taşıyan Çatalan Köprüsü inşa edilerek su borularının
geçişini sağlanmış ve yanı zamanda üç şeritli karayolu ile ulaşımda da kolaylık
sağlayan bir proje su projesi olmuştur. Üç ayrı kontrol merkezinden oluşan
Merkezi Kontrol Sistemi, bulunmaktadır. Çatalan Barajı ve Köprüsü Avrupa ve TSE
standartlarına uygun şekilde tasarlanmıştır. Birçok yönden şehre olumlu katkısı
olmuş ve göze hitap etmesi yönünden de şehre ayrı bir ahenk katmıştır.
KAYNAKÇA
fbe.cu.edu.tr/tr/makaleler/2001/ADANAKENTINDESU.pdf
Erişim
Tarihi: 07.12.2017
T.C.
Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Çevre Yönetimi Genel Müdürlüğü Seyhan Havzası
Kirlilik Önleme Eylem Planı
www.csb.gov.tr/db/ced/editordosya/Adana_icdr2012(2).pdf
EKLER
Yorumlar
Yorum Gönder