ADANA ÇATALAN BARAJI VE KÖPRÜSÜ
Semra Bektaş
Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sosyal Bilimler ve Türkçe Eğitimi
Bölümü Sosyal Bilgiler Öğretmenliği 2. Sınıf Lisans Öğrencisi

GİRİŞ
Adana, kuzeyde Seyhan Baraj Gölü ile güneye inildikçe Seyhan Regülatörü, İçgöl ve Regülatör Köprü ile devam eden Akdeniz’e kadar uzanan adeta bir su cennetidir[1]. Bereketli toprakların kazandırdığı “beyaz altın” ile tarımsal alanda gelişmiş olduğu gibi ve organize sanayi bölgesi olarak da oldukça gelişmiş bir büyükşehirdir. Sulama alanında oldukça büyük atılımların olduğu şehirde birçok kanallar, barajlar ve hidroelektrik santraller mevcuttur. Bunlardan en dikkat çekenlerden biri Çatalan barajı ve köprüsüdür.

Çatalan Barajı
Çatalan Barajı, Adana'da, Seyhan Nehri üzerinde, enerji ve taşkın kontrolü amacıyla 1982’ de yapılmaya başlanmış ve 1997’de inşa edilmiş bir baraj olmakla birlikte Adana‘yı Seyhan Nehri‘nin neden olabileceği su baskınından önlemek amacıyla yapılan toprak dolgu tipi bir barajdır[2]. Aynı zaman da Adana’nın içme ve kullanma suyu Çatalan Baraj Gölünden sağlanmaktadır.
Şehir nüfusunun %98’ ine Çatalan içme kullanma suyu verilmektedir. %2’lik nüfusun içme kullanma suyu yeraltından sağlanmaktadır. İçme Suyu Arıtma Tesisi Çatalan Baraj Gölü hamsu karakteristikleri dikkate alınarak Avrupa ve TSE standartlarına uygun içme suyu temin etmek amacıyla maksimum 550.000 m3 /gün, minimum 160.000 m3 /gün kapasiteye göre tasarlanmıştır. Baraj suyu aktif hacmi 700 milyon m3 'tür. Çatalan Barajının içme kullanma suyu hizmet hissesi %5 olarak belirlenmiştir. Üç ayrı kontrol merkezinden oluşan Merkezi Kontrol Sistemi, bulunmaktadır.

Tarım alanında da önemli rolü olan barajın Çatalan Gölü kenarında ve koruma alanlarında yoğun bir şeklide gübre ve zirai ilaç kullanımlı tarım yapılmaktadır[3].

Çatalan Köprüsü
Çatalan köprüsü, Adana'ya su sağlamak için gerçekleştirilen “Çatalan İçme Suyu Projesi” kapsamında Çatalan Barajı'ndan içme suyu temini için yapılan, Seyhan Baraj Gölünden boruların geçişini sağlamak amacıyla yapılmıştır[4]. Seyhan Batı Köprüsü olarak da bilinir. İnşasına 1998'de başlanmış olup köprünün açılışı 17 Haziran 2002'de gerçekleşmiştir. Boruların yerleştirildiği ve araçların da geçiş yaptığı Çatalan Köprüsü, 1575 metre uzunluğuyla “Türkiye'nin en uzun köprüsü” özelliğine sahiptir. Asıl amacı su borularının geçişini sağlamak olan köprü, üç şeritli yoluyla karayolu ulaşımında da kullanılabilecek şekilde Seyhan Baraj Gölü üzerine inşa edilmiştir. Proje, dönemin Büyükşehir Belediye Başkanı Aytaç Durak tarafından sağlanmıştır.  Adana Büyükşehir Belediyesine yaklaşık 100 milyon TL'ye mal olmuştur. Projeyi Lurgi Bamag-STFA-ALKE'den oluşan konsorsiyum gerçekleştirmiştir[5].








[1] fbe.cu.edu.tr/tr/makaleler/2001/ADANAKENTINDESU.pdf Erişim Tarihi: 07.12.2017
[2] www.csb.gov.tr/db/ced/editordosya/Adana_icdr2012(2).pdf Erişim Tarihi: 07.12.2017
[3] www.csb.gov.tr/db/ced/editordosya/Adana_icdr2012(2).pdf Erişim Tarihi: 07.12.2017
[4] www.csb.gov.tr/db/ced/editordosya/Adana_icdr2012(2).pdf Erişim Tarihi: 07.12.2017

 SONUÇ
Çatalan Barajı Adana’nın içme suyunu, tarımsal alandaki sulama ihtiyacını karşıladığı gibi su ulaşım sisteminin daha iyi şartlarda sağlanabilmesi için barajın üzerine barajla aynı adı taşıyan Çatalan Köprüsü inşa edilerek su borularının geçişini sağlanmış ve yanı zamanda üç şeritli karayolu ile ulaşımda da kolaylık sağlayan bir proje su projesi olmuştur. Üç ayrı kontrol merkezinden oluşan Merkezi Kontrol Sistemi, bulunmaktadır. Çatalan Barajı ve Köprüsü Avrupa ve TSE standartlarına uygun şekilde tasarlanmıştır. Birçok yönden şehre olumlu katkısı olmuş ve göze hitap etmesi yönünden de şehre ayrı bir ahenk katmıştır.




KAYNAKÇA
fbe.cu.edu.tr/tr/makaleler/2001/ADANAKENTINDESU.pdf Erişim Tarihi: 07.12.2017
T.C. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Çevre Yönetimi Genel Müdürlüğü Seyhan Havzası Kirlilik  Önleme Eylem Planı
www.csb.gov.tr/db/ced/editordosya/Adana_icdr2012(2).pdf

 EKLER











Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar